Gyomorégés ellen házilag

A savtúltengés leggyakoribb okai a stressz, a nem megfelelő életmód és étrend, ezek ugyanis megzavarhatják a szervezet sav-lúg egyensúlyát, és a savak túlsúlyba kerülnek. Mit tehetünk otthon a sav közömbösítéséért?

Először is figyeljük meg az étrendünket, miből-mennyit eszünk, iszunk, a savtermelést fokozó ételeknek a fogyasztását szerencsésebb csökkenteni a gyomorégés elkerülésére. Az éhgyomorra fogyasztott kávé, fekete-citromos tea már reggel túlsavasítja a gyomrot, különösen akkor, ha ezután órákig nem eszünk semmit. Kávé helyett fogyasszunk ízesítetlen gyógynövényteát.

Teák gyomorégésre

Gyomorsav túltengésére, refluxra, gyomorhurutra, a fehér akácvirág tea jó, naponta egy csészével. A fehér akác mellett hat hétig orbáncfű teát fogyasszunk esténként lefekvés előtt, ez nyugtatja a gyomoridegeket és az immunrendszernek is jót tesz.
Ügyeljünk rá, hogy sokszor együnk keveset; nehéz, zsíros, nagy adag ételekkel ne terheljük túl a gyomrunkat. Korai, könnyű vacsorával az éjszakai gyomorégésnek vehetjük elejét. Jó, ha tudjuk, hogy a szódabikarbóna gyakori fogyasztásával épp az ellenkező hatást érjük el, ezért ez semmiképp sem jelent megoldást.

Kerülendő ételek

Kerüljük a csokoládét, kólát, cukros-szénsavas italokat, a magas savtartalmú gyümölcsöket, gyümölcsleveket illetve a fűszeres, forró, savanyú ételeket. Ugyanakkor az élelmiszer íze semmit nem árul el a sav-bázis háztartásra gyakorolt hatásáról. Vannak olyan savanyú ételek, melyek lúgosítanak (például a citrom), míg a cukor savakat termel a szervezetben. Ha hosszú távon szeretnénk megszabadulni a gyomorégéstől, szakember felügyelete mellett végezzünk lúgosítást.

A konzerválószerek, adalékanyagok savasító hatásúak, ezért a “kényelmi ételekről”, ha csak lehet, jobb visszatérni az élelmiszerek kevésbé feldolgozott formáihoz. Az alkohol, különösen a tömény italok szintén szaporítják a termelődő gyomorsavat. Hasonló hatása van a dohányzásnak is.

Savcsökkentő ételek

Savcsökkentő étel a főtt tojás, a keksz, a főtt vagy héjában sült burgonya, a könnyen emészthető, pépes ételek. Ajánlott a borsó, cékla, sárgarépa, sütőtök fogyasztása. Korai, könnyű vacsora segíthet elkerülni az éjszakai gyomorégést. Figyeljünk a megfelelő mennyiségű tiszta víz fogyasztására is.

Sokat el lehet érni a felsorolt életmód-változtatásokkal, és érdemes ismerni az egyéb savcsökkentő praktikákat is, például az emésztést segítő, savsemlegesítő, gyulladáscsökkentő hatású gyógynövényeket, a kamillát, bojtorjángyökeret, az ezerjófüvet, a fekete ürmöt – ezekből keveréket is készíthetünk, de „monoteaként” is ihatunk a kedvencünkből napközben egy csészével.


close